Obserwatorzy

wtorek, 13 sierpnia 2013


     Od kilku lat mieszkam to tu to tam, a zatrzymując się na chwilę obliczyłem, że w okresie 8 lat przprowadzałem się 10 razy. Radko kiedy mogę sięgnąć po książkę, po tę którą chcę, bo wiem, że mam.  Większość książek z mojej biblioteki popakowana jest w kartony i upchana po kątach. Od czasu do czasu wyciągnę jakaś i zaczynam poraz kolejny wertować, doczytywać, zagłębiać się...
A, że często wracam do poszukiwań dokumentów wystawionych dla i przez Dom Szpitala Zagojskiego, to przeglądałem dawno nie widziany Śląski Kwartalnik Historyczny Sobótka, 1957 | 12 | 3 | 361-372.
"Kilka dokumentów z pierwszej połowy XIII wieku z Archiwum Joannitów w Orliku / Karol Maleczyński."
W nim znalazłem informację, że inż. Diehl  miał w swojej kolekcji pergaminy dotyczące Zagości i dzięki temu nie ma ich, ani w Wilnie, ani w Pradze. Są w Polsce i teraz tu...


Henryk, książe sandomierski ok. 1154 r.(ANwK), którym nadaje zakonowi Szpitalników jerozolimskich św. Jana Chrzciciela wsie Zagość i Boreszowe, i uwalnia je od niektórych ciężarów (Perg. 844)


Dokument z 29.08.1173 r. nadany w Milicy przez Kazimierza II Sprawiedliwego, księcia sandomierskiego i krakowskiego, zatwierdza przywilej swego brata Henryka, nadany zako Szpitalników jerozolimskim św. Jana Chrzciciela, dodając nowe uwolnienia (Perg. 845)

Dokument nadany 10.06.1257 r. w Kostkach przez Bolesława, księcia krakowskiego i sandomierskiego, w którym uwalnia od ceł wóz wiozący sól i inne wiktuały dla klasztoru w Zagościu i nadaje przywileje dla wsi Skotnik i Sukowa. ( Perg 849)


Tak, 3 dokumenty, które udało mi się zlokalizować i pozyskać z kolekcji inżyniera, są jeszcze dwa, dotyczą Wielkopolski.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz